Tipuri de terapie oferite
Specializații terapeutice pentru recuperarea și dezvoltarea copiilor cu autism
1. Terapia ABA - Applied Behavioral Analysis
Terapia ABA – Applied Behavioral Analysis (ABA) – Analiza Aplicată a Comportamentului este o tehnică folosită în tratamentul copiilor diagnosticați cu autism. În cadrul prezentării acestei metode s-a pornit de la studiul tratament efectuat de Lovaas în 1973, dar care a reflectat o serie de erori ale conceptului. A urmat proiectul UCLA Young Autism din 1987 care a dus la progrese notabile ale aspectelor comportamentale (intelectuale, educaționale, sociale, emoționale), pentru ca mai târziu să se dezvolte și să fie implementată ca metodă de lucru pentru recuperarea copiilor cu autism.
Metoda ABA este un program de învățare, care își propune să modifice comportamentul autist al copilului, în mod sistematic și intensiv, obiectivul final fiind integrarea socială a copilului. Sistemul are obiective clar formulate, împărțite în sarcini mici, astfel încât evoluția copilului să poată fi măsurată permanent. Întărirea comportamentului se face cu recompense, întreg sistemul funcționând pe baza acestor întăritori fie materiali, fie sociali. Programul este foarte strict, iar copilul, este necesar sa fie stimulat pe parcursul întregii zile. Deși metoda seamănă uneori cu un dresaj se pare că este singura metodă cu rezultate semnificative.
ABA se bazează pe observarea comportamentului, recompensare pozitivă și prompt (ajutorul minim dar suficient oferit copilului pentru a îndeplini o sarcină). Comportamentul unui copil este întărit cu o recompensă atunci când răspunsul este corect. Comportamentele nedorite sau cele care interferează cu învățarea abilităților sociale sunt observate cu atenție. Scopul este determinarea trigger-ului (factor declanșator) pentru comportamentul respectiv, precum și observarea a ceea ce se întâmplă după manifestarea acelui comportament.
Descrierea principiilor analizei comportamentale aplicate:
Relația dintre comportamente și mediul înconjurător este descrisă de principiile condiționării operante care are 3 componente:
- ANTECEDENT – situația în care a apărut comportamentul respectiv
- COMPORTAMENT – acțiunea întreprinsă ca reacție la antecedent
- CONSECINȚĂ – ce s-a întâmplat imediat după apariția comportamentului
Metoda ABA ajută copiii cu autism în:
- creșterea comportamentelor dezirabile (ex.comunicare)
- predarea noilor abilități
- menținerea unui comportament (învățarea autocontrolului)
- generalizarea sau transferul comportamentelor învățate
- restrângerea factorilor de mediu care acționează asupra copilului când învață
- reducerea comportamentelor nedorite (agresivitatea, autoagresivitatea, stereotipii, autostimulări)
Câteva din avantajele terapiei ABA sunt următoarele:
- autoservirea independenţa
- îmbunătăţirea semnificativă a IQ-ului, performanţelor academice şi competenţelor lingvistice
- menţinerea unei igiene adecvate
- creşterea numărului de achiziţii din punct de vedere cognitiv şi comportamental
- îmbrăcatul şi dezbrăcatul corespunzător
- asimilarea a diverse cunoştinţe (mai ales a cele utile şi funcţionale)
- acumularea de informaţii de natură socială
- generalizarea achiziţiilor în orice mediu şi în orice situaţie
- consolidarea abilităţilor de limbaj
- diminuarea comportamentelor nedorite
- ameliorarea problemelor de motricitate fină şi grosieră
- recunoaşterea şi numirea obiectelor din jur, a persoanelor, acţiunilor, locaţiilor, emoţiilor etc
2. Logopedie
Când „r" este înlocuit cu „l", putem vorbi de un pararotacism fiziologic, prezent la 40-50% din cazuri. Nu sunt necesare exerciţii specific logopedice, pentru că exersarea lui prea devreme poate duce la pronunţarea lui greşită. În limba română consoana „r" este alveolară, antelinguală, vibrantă. O pronunţie corectă presupune încordarea şi imobilizarea întregului aparat de articulare cu excepţia vârfului limbii, care intră în vibrare.
De ce apar dificultățile de pronunție la sunetul R?
Motivele care stau la baza semnalării unor anumite probleme în pronunția corectă a sunetului R sunt diverse:
- Frenului restrictiv al limbii (pielița amplasată sub limbă)
- Macroglosie – limba are o dimensiune mult mai mare
- Hipotonie
- O inervație destul de deficitară a limbii
- Malformații la nivelul bolții palatine
- Diverse leziuni la nivelul nervului hipoglos
- Anumite probleme de respirație
Metode de emitere și procedee:
Sunetul R este un sunet foarte complex și există o întreagă literatură de specialitate pe această temă, fiind descrise peste 50 de metode şi procedee de emitere şi consolidare a lui.
La copiii care nu reuşesc să pronunțe sunetul „r", intervenția logopedică pentru emiterea lui se desfăşoară în trei direcţii:
- Discriminarea sunetului, față de celelalte sunete
- Stabilirea poziţiei corecte a limbii
- Producerea vibrației limbii
Exercițiile pentru corectarea sunetului R sunt realizate sub forma jocului, copilul reușind astfel să pronunțe mult mai ușor sunetul R corectat în silabe, cuvinte, propoziții, poezii.
3. Terapia Tomatis
Ce este Terapia Tomatis?
Terapia Tomatis este un program de integrare neuro-senzorială rezultat ca urmare a peste 50 de ani de cercetare şi experienţă desfăşurată de medicul de origine franceză, Alfred Tomatis, care şi-a dedicat viaţa studiului rolului urechii în percepţie, comunicare şi afecţiuni legate de capacitatea de ascultare.
„A auzi" sau „a asculta"?
A auzi şi a asculta sunt două acţiuni distincte: auzul presupune percepţia inconştientă a tuturor sunetelor din jur, în timp ce ascultarea este o acţiune conştientă, implicând concentrarea pe o anumită sursă. Spre deosebire de recepţia pasivă a sunetelor (a auzi), terapia Tomatis se bazează pe ascultare, pe o percepţie activă a sunetelor.
Ce presupune terapia Tomatis?
Această metodă inovatoare se bazează pe efectul terapeutic al sunetului (muzica lui Mozart şi cântecele Gregoriene filtrate, comprimate), ceea ce implică reeducarea urechii pentru a se ajunge la o stare de ascultare naturală, corespunzătoare funcţionăriioptime a organismului. Metoda necesită utilizarea unui device electronic specific, numit „ureche electronică".
Beneficiile terapiei Tomatis:
- îmbunătăţirea problemelor de limbaj, de exprimare scrisă şi verbală
- ameliorarea deficitului de atenţie, de memorie, de discriminare auditivă
- îmbunătăţirea problemelor de prelucrare auditivă
- ameliorarea afecţiunilor de atenţie, anxietate, stress, depresie
- îmbunătăţirea problemelor legate de comportament, echilibru, coordonare
- normalizarea somnului şi a energiei la copiii hiper şi hipoactivi
4. Terapia 3C Sport Autism
Terapia 3C este o terapie practică ce se realizează prin exerciții fizice specifice. Terapia 3C este o metodă de recuperare pe care antrenorul de arte martiale Paul Cojocaru, a pus-o la punct în ultimii ani, alături de copiii autiști, învățând odată cu ei.
Terapia 3C pornește de la ideea optimistă că în fiecare copil autist există în stare latentă potentialul unui copil normal. Noi oferim o alternativă, o noua metodă de a trezi la viață acest potential, de a reda copilul autist lumii celor normali.
Avantajele terapiei 3C:
- Nu se află în contradicție cu niciuna din terapiile utilizate în prezent
- Este ieftină și ușor de aplicat
- Nu necesită personal specializat sau materiale costisitoare
- Este accesibilă și familiilor cu situații financiare modeste
Ce poate face Terapia 3C?
Terapia 3C construiește la copilul autist comportamente adaptative bazate pe abilități psihomotrice de bază. Copilul va învăța să meargă corect, să alerge, să manipuleze obiecte, să meargă în echilibru pe o bârnă. Va conștientiza utilitatea mișcărilor învățate și valoarea lor practică.
Obiectivele principale:
- Dezvoltarea coordonării și conștientizării
- Îmbunătățirea concentrării și disciplinei
- Dezvoltarea comunicării de bază prin comenzi elementare
- Formarea curajului și încrederii în sine
- Dezvoltarea dorinței de a experimenta lucruri noi
5. Terapia de Integrare Senzorială
Mintea şi creierul se află într-o simbioză perfectă. Sentimentele, gândurile şi acţiunile noastre sunt posibile doar datorită acţiunilor complexe ale creierului. Orice modificare care are loc la nivelul creierului poate avea un impact major asupra sentimentelor, gândurilor şi acţiunilor noastre.
Persoanele cu astfel de modificări cerebrale arată absolut obişnuit, însă în pofida aparenţelor, zone subtile din creier nu funcţionează în mod corespunzător. Modificările cerebrale duc la apariţia unor comportamente care îi derutează şi îi frustrează.
Beneficiile terapiei de integrare senzorială:
Terapia de integrare senzorială, practicată de terapeuţi ocupaţionali, foloseşte jocul, conceput în aşa fel încât să schimbe modul în care creierul reacţionează la atingere, sunet, vedere şi mişcare. Terapia implică activităţi care au rolul de a organiza sistemul senzorial prin furnizarea stimulilor la nivel vestibular, proprioceptiv, auditiv şi tactil.
Studiile de specialitate au evidențiat următoarele beneficii:
- schimbări semnificative în comportamentele din spectrul autist
- progrese semnificative în raport cu obiectivele individualizate privind prelucrarea senzorială
- asumarea de reguli, a funcţiei social-emoţionale şi a abilităţilor de autonomie personală
Proiecte
Proiecte implementate de-a lungul anilor pentru sprijinirea copiilor cu autism și familiilor lor
Proiect calculatoare
Proiect prin care au fost câștigate 10 calculatoare de la Ateliere Fără Frontiere
Proiect Java
Proiect finanțat de Asociația Techsoup, destinat unui nr de 20 de elevi – Scopul proiectului-învățarea de a realiza un joc educațional în programul Java.
„Iubește viața, iubind natura"
Amenajarea unui parc în curtea Spitalului Oltenița
„Și eu am dreptul la viață"
Destinat unui număr de 25 de copii cu tulburări de dezvoltare, oferindu-le terapie logopedică și psihologică
„Regizor din joacă"
Proiect finanțat de Meet and Code
„Învață să mă cunosc pe mine"
Proiect câștigat –Fundația pentru Comunitate și MOL Romania – destinat unui număr de 20 de copii diagnosticați cu TSA-terapie prin artă
„Vreau să mă dezvolt"
Depus la Ateliere Fără Frontiere, unde am câștigat 15 calculatoare pentru Filiala din Giurgiu ce sunt folosite pentru lucrul cu beneficiarii asociației
„Construiește-ți viitorul!"
Finanțat de Fondurile Europene unde un număr de 181 elevi beneficiază de stagii de practică în domeniul HoReCa
Campanii
Campanii de sensibilizare și sprijin pentru comunitate
Campania "Donează un ghiozdan"
Campania "Dăruieste zâmbete la început de an școlar"
Campania "Depozitul de zâmbet"
Campania "Alături de vârstnici în contextul epidemiei COVID 19"
Campania "Scrisoare către Moș Crăciun"
Evenimente
Activități speciale și manifestări organizate pentru copiii și familiile
Eveniment "Color Run"
Eveniment „Color Run" în incinta parcului, unde copiii atât cei din cadrul Asociației cât și ceilalți prezenți în parc au aruncat cu prafuri colorate și s-au distrat pe cinste.
Tabere și excursii
Experiențe educative și recreative pentru copii și familiile lor
1. Excursie de un weekend la munte și la mare
De care a beneficiat gratuit un număr de 40 copii și părinții acestora
2. Excursie la munte iarna
De care a beneficiat un număr de 20 de copii și părinții acestora
3. Tabăra terapeutică în Maramureș
De care a beneficiat un număr de 25 de copii și părinții acestora
6. Grupuri de Socializare
În cadrul grupului de socializare există obiective specifice:
Obiectivele principale: